Deň mlieka

 

dm

29.septembra si pripomíname Svetový deň mlieka v školách. Mlieko a mliečne výrobky predstavujú jednu z najdôležitejších a nenahraditeľných zložiek ľudskej výživy. Tento deň je preto dobrá príležitosť, aby sme si uvedomili význam mlieka pre naše zdravie. Tejto téme sa venovali aj p .učiteľky 1.stupňa našej školy. So žiakmi zažili biely deň plný zážitkov.

 

V triedach 0-tých ročníkov bola hlavná myšlienka oboznámiť deti o spôsobe získavania mlieka, ktoré zvieratá nám dávajú mlieko a čo sa z neho vyrába, aké mliečne výrobky. Deti sa o tom nielen rozprávali, ale si aj pozreli video a prezentáciu.

V I.A triede valasi, Maťko a Kubko, predstavili deťom život na salaši a ako sa o ovečky treba starať. Deti boli veľmi šikovné, pretože vedeli, že mliečko nám dáva nielen kravička, ale aj ovečka, či kozička. Ba dokonca vedeli, že bez mlieka by nebol ten najlepší syr, tvaroh, maslo, či iné mliečne výrobky. Maťko a Kubko im odporučili piť pohár mliečka každý deň, aby boli takí mocní a zdraví ako oni dvaja. Deti im na oplátku predstavili svoje kravičky, ktoré museli najprv poskladať z malých kúskov a potom ich vyfarbili. Odmenou im bol sladký dúšok ochuteného mliečka na posilnenie ich zdravia.

Aj prváci z I.B mali kamarátku kravičku. Spoločne pomenovávali mliečne výrobky, počítali ich a mali veru aj dokresliť kravičku, ktorá sa im nechcela ukázať celá. Ich rúčky boli šikovné a zvládli to na výbornú. 

V I.C mali deti tvorivé rúčky a maľovali a lepili a tvorili... Spoločne vytvorili krásne dielo z obalov mliečnych produktov. Zaoberali sa témami: aké mliečne výrobky poznajú, prečo sú dôležité mliečne výrobky pre náš život, koľko mliečne výrobky v obchode stoja (jogurt, mlieko, syry...) a ktorý jogurt je lacnejší – lepší – a kde ho kúpia (dôraz na finančnú gramotnosť).

Druháci z II.A sa zmenili na predávajúcich a kupujúcich. Spoločne si určili cenu mliečnych výrobkov a hra na obchod mohla začať. Samozrejme, že svoje mliečne výrobky nakoniec skončili v ich bruškách.

Deti z II.B triedy Deň mlieka zažili tematickým vyučovaním, kde pracovali s pracovnými listami na danú tému, dozvedeli sa nové informácie o mliečnych výrobkoch a na záver nechýbala obľúbená ochutnávka rýdzo slovenských mliečnych výrobkov.

Aj v II.C sa žiaci zmenili, ale na kuchárikov. Uvarili si sladký a voňavý puding, po ktorom sa len tak olizovali. Okrem toho ich v triede čakal hrací obchodík, v ktorom si mohli kúpiť za hracie peniažky mliečne výrobky, čím si rozvíjali svoje zručnosti vo finančnej gramotnosti.

Tretiaci v III.A pracovali s grafom, kde riešili rôzne mliečne úlohy. A veru „mlieko“ sa nevytratilo ani z anglického jazyka. Žiaci si zopakovali slovnú zásobu týkajúcu sa mlieka a mliečnych výrobkov. Prestávku  im spestrila aktivita skladania puzzlí na interaktívnej tabuli. Posilnili sa mliečnou desiatou a hurá do ďalšej práce. Informatika! So záujmom a plní mliečnej energie pracovali s programom Alf  a bez problémov riešili „mliečnu počítačovú“ tematiku.

V III.B počítali a porovnávali, kto dá viac alebo menej mlieka, kravička či kozička; kto vypije viac mlieka a pod. Kravičku si nakreslili a do bruška jej dokreslili mliečne výrobky. Kravičky sa im vydarili!

U štvrtákov sa niesol tento deň v duchu tematického vyučovania.

V IV.A žiaci získali nové vedomosti o mlieku pri práci s textom. Na hodine matematiky pracovali s grafom a tabuľkou a pomáhali farmárovi vypočítať, koľko mlieka nadojil za týždeň, keď dojil aj ráno, aj večer.

V IV.B bolo teda rušno. Zablúdila tam ovečka! Samozrejme, že nie ozajstná, no i tak žiaci mali možnosť  získať zručnosť v dojení. A veruže ich to bavilo! Vyrobili si aj svoje papierové ovečky a Deň mlieka ukončili ochutnávkou mliečnych výrobkov.

Bol to super DEŇ! 😊

                                                                                                                                Mgr. Miriam Pániková

                                                                                                                                vedúca MZ

Galéria